Vorig weekend was een vriend jarig en uiteraard werd dit een groot feest. Een feest waarbij een statement van een van de gasten zorgde voor een flinke discussie, dat op een gegeven moment maar even onder de tafel gestoken werd om de sfeer te redden. Wanneer voorstanders van elektrisch rijden en voorstanders van waterstofauto’s bij elkaar komen en in gesprek gaan, kun je erop rekenen dat het uit gaat monden in persoonlijke aanvallen en vieze argumenten. Waarom? Omdat beide manieren van duurzaamheid nog vol in ontwikkeling zijn en beide technieken hun eigen voor- en nadelen hebben.

Waarom wint dat elektrisch rijden dan relatief eenvoudig?

Wanneer het gaat om duurzame mobiliteit, belanden we al snel bij het elektrisch rijden. Eigenlijk is dat niet zo gek. We hebben overal ter wereld stroom en wekken zelf onze energie op, bijvoorbeeld met de zonnepanelen op het dak van mijn huis. Maar een veel belangrijkere factor vind ik het aanbod aan auto’s. Een waterstofauto is niet alleen duur, het aanbod aan waterstofauto’s is eigenlijk gewoon waardeloos. Nu autofabrikanten als Audi (en dus Volkswagen ook!) zich toeleggen op het elektrisch rijden, is het aanbod aan EV’s vele malen groter. Met shortlease elektrisch rijden is daarnaast betaalbaar voor iedereen – en dan zijn er ook nog eens tientallen modellen beschikbaar. Probeer dat eens met waterstofauto’s?!

En dan is de discussie ten einde?

Integendeel. Ik vind dat we verder moeten blijven kijken. Ja, elektrisch rijden is op dit moment de grote voorloper in de race, maar op het moment dat we echt schone waterstof kunnen maken en daarbij niet afhankelijk zijn van olie- of steenkoolvoorraden, dan breekt de markt pas echt open. Vergeet niet dat het energienetwerk nog lang niet in staat is om in de energiebehoefte te voorzien wanneer iedereen echt groene stroom wil – en daarnaast óók nog eens twee elektrische auto’s op wil laden aan huis. Toevoegingen op het energienetwerk zijn dus niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk om aan de vraag te kunnen voldoen.

Wat ik persoonlijk vind

Waterstof is op dit moment nog niet geschikt om te gebruiken binnen de mobiliteit. Het is te duur, het is te gevaarlijk en de voorzieningen zijn er nog niet. Maar we mogen de techniek niet zomaar afschrijven, voordat er gekeken is naar de opties voor de toekomst. Mijn persoonlijke mening is dat elektrisch rijden de voorkeur heeft (ik heb zelf een shortlease elektrische Leaf) maar dat we niet waterstof opzij mogen zetten als een oplossing die per definitie niet zal werken.