Laatst wilde ik een weekendje boeken in een vakantiepark. Ik was een beetje aan het zoeken naar een bepaald soort huisje met een bepaald nummer. Toen ik zo bezig was ploepte de live chat op open met daarin de vraag of de medewerker mij kon helpen. Hartstikke handig. Ik stelde mijn vraag en even later was mijn weekendje in het huisje wat ik op oog had geboekt. Dat zouden meer websites moeten hebben.

Live chat: handig voor de klant

Ik als website bezoeker vind een live chat eigenlijk erg handig. Er is meteen iemand beschikbaar om mijn vragen te beantwoordden. De chat dwingt me ook om even na te denken of ik echt wat van dat bedrijf wil. Het stimuleert me bovendien tot actie. Als ik wat wil kan ik het nu regelen. Voor mij als klant is zo’n live chat dus heel klantvriendelijk. En makkelijk. Ik heb soms gewoon geen zin om te bellen. Bovendien geeft de live chat je de mogelijkheid even over antwoorden na te denken of om informatie op te zoeken. Dat helpt mij om een goede keus te maken. In een gesprek gaan zaken soms te snel en dan denk ik achteraf: ik had dit nog willen vragen. Met zo’n chat zal dat minder gebeuren. Dus wat mij betreft mogen meer websites dit doen.

Vanuit de ondernemer

Ik ben niet alleen klant maar ook ondernemer. Vanuit dat gezichtspunt kijk ik ook naar de live chat. Zo’n chat vergroot overduidelijk de interactie op mijn site. De kans dat bezoekers daadwerkelijk tot aankoop overgaan is veel groter als ze direct contact hebben. En net als bij mij zullen veel klanten het fijn vinden dat dit contact per chat kan en dat ze niet hoeven bellen. Ze kunnen mij  vragen stellen en ik heb als ondernemer de kans om zorgvuldig mijn antwoorden te formuleren. In een gesprek vergeet je ook als ondernemer soms toch belangrijke zaken. Zaken die een mogelijke klant toch over de streep kunnen trekken om jouw product te kiezen. Als klanten vervolgens tevreden zijn met hoe je alles afhandelt dan komen ze terug. Wetend dat je er bent om hun vragen te beantwoorden.

Live chat is echt iets van nu. Het past in onze maatschappij van snel iets willen en snel iets regelen. Het past zelfs in het nieuwe beeld van klantvriendelijkheid en klantencontact. Klanten willen steeds meer alles zoveel mogelijk en zo makkelijk mogelijk online regelen. En een live chat draagt bij aan het realiseren van deze wens!