Wat is precies een SEO is een vraag die misschien direct bij je op komt na het lezen van de titel? Om hier meteen een kort antwoord op te geven: SEO is een Engelse afkorting van “Search Engine Optimization”. Oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het is een proces om de vindbaarheid van websites in zoekmachines te verhogen. Zoekmachines scannen alle websites en proberen daarbij zo goed mogelijk te bepalen wat de inhoud van de website is en voor welke doelgroep de website is opgezet. Hiervoor maakt een zoekmachine gebruik van allerlei ingewikkelde berekeningen (algoritmes). Het doel hiervan is om gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van gewenste informatie. De SEO is dan ook eigenlijk gericht op de gebruiker. Het is dus heel interessant om te weten op welke termen de gebruiker zoekt als hij of zij informatie wilt hebben over het product dat jij op je website aanbiedt. Als je dat namelijk weet te achterhalen kun je ervoor zorgen dat je door het gebruik van de juiste termen zoveel mogelijk bezoekers naar je website krijgt.

Het belang van techniek

Wat je wilt is bij de eerste 5 resultaten in google terecht komen. Een lagere positie, ookal wordt je nog steeds op de eerste pagina vermeld, levert je nou eenmaal veel en veel minder bezoekers op. Een aantal onderdelen zijn daarbij erg belangrijk en techniek is hier als het ware de eerste stap. Je zou het kunnen vergelijken met de fundering van een huis. Als die niet in orde is zal je website, net als een huis, in elkaar zakken. Zo moet de URL bijvoorbeeld het zoekwoord bevatten en over het algemeen duidelijk zijn zonder al teveel onnodige termen. Ook zul je ervoor moeten zorgen dat de site zowel op computer als telefoon goed te bekijken is en dat de laadsnelheid van je website niet te lang is. Dit laatste kan bijvoorbeeld voorkomen worden door te letten op de grootte van afbeeldingen die je op de pagina plaatst. Dit zijn voorbeelden van de techniek die betrokken is bij SEO. Lijkt dit je nou lastig, dan kan een SEO specialist kan je hierbij helpen!

Het belang van content

Daarnaast is de content erg van belang. De titel van je pagina geeft richting aan de bezoekers. Het vertelt ze waar je pagina over gaat. Verder helpt het als de tekst goed en semantisch geschreven is. Zorg er ook voor dat je tekst lekker loopt en dat je relevante trefwoorden in je tekst verwerkt. Zoekmachines weten namelijk steeds beter onderscheid te maken tussen waardevolle en minder waardevolle teksten. Ook verse content is iets wat de zoekmachines aanspreekt. Regelmatig teksten plaatsen en oude informatie vernieuwen is dus van belang. Ook is de interne linkstructuur interessant. Zekere als je website wat groter is en uit veel pagina’s bestaat is het van groot belang dat je interne links plaatst waardoor de gebruiker gemakkelijk van de ene naar de andere pagina kan springen. Al deze informatie kan jou helpen om de vindbaarheid van jouw website en daarmee het aantal bezoekers op jouw website te vergroten. Je zult het nu alleen nog in de praktijk moeten brengen. Veel succes!