Iedereen komt ze weleens tegen. Je kan er achter vast zitten op de snelweg, ziet ze veel staan op parkeerplaatsen en ziet ze bij elke supermarkt af en toe staan: vrachtwagens. We kunnen ons geen leven voorstellen zonder vrachtwagen. Immer zorgen deze vrachtwagens ervoor dat wij altijd alles wat we willen hebben tot onze beschikking hebben. Vrachtwagens zijn ontzettend belangrijk voor onze logistieke samenleving. Maar veel mensen weten niet zoveel over vrachtwagens. Lees daarom in deze blog van alles en nog wat over de vrachtwagen.

De vrachtwagen

Een vrachtwagen bestaat uit losse delen. Dit is de rede dat je ze in verschillende lengtes tegenkomt. Het belangrijkste deel is de trekker. Dit is het gedeelte waarin de chauffeur zit. Je kan het eigenlijk zien als een soort hele hoge auto, want trekkers kunnen ook los rijden zonder aanhanger. Meestal zie je ze echter wel met aanhanger rijden. Alleen met aanhanger kunnen ze immers goederen vervoeren. De aanhanger wordt ook wel oplegger genoemd. Wanneer er een oplegger aan de trekker wordt verbonden wordt dit een vrachtwagen combinatie genoemd. Een trekker kan gecombineerd worden met één oplegger, maar ook met meerdere opleggers tegelijkertijd. En bestaan veel verschillende soorten opleggers. De soort die je nodig hebt, hangt natuurlijk af van het product dat vervoerd wordt. De wettelijk toegestane afmetingen van opleggers zijn bepaald door de Europese Unie.

De vrachtwagenchauffeur

Aangezien vrachtenwagencombinaties erg groot zijn, mag niet iedereen er zomaar in rijden. Om een vrachtwagen te mogen besturen heb je een speciaal rijbewijs nodig. Wil je ook in langere en zwaardere vrachtwagencombinaties rijden, heb je nog een ander rijbewijs nodig. Het voordeel van deze langere en zwaardere vrachtwagencombinaties is dat ze tot het dubbele kunnen vervoeren. Zodat chauffeurs niet te veel rijden, moeten ze zich aan rijtijden en rusttijden houden. De kans op een ongeluk is namelijk verhoogd bij vermoeide rijders.

De veiligheid

Naast de verplichte rusttijden wordt er ook nog op andere manieren op de veiligheid gelet. Zo moeten ze bijvoorbeeld de dode hoek kunnen zijn. Vaak hebben ze dus extra spiegels: de dodehoekspiegels. Er zijn echter ook vrachtwagens met moderne grote spiegels, in dit geval hebben ze geen extra dodehoekspiegel nodig. Een ander deel wat vrachtwagenchauffeurs niet direct kunnen zien is het deel vlak voor de vrachtwagen. Om ongelukken te voorkomen moeten vrachtwagens beschikken over een vooruitkijkspiegel. Dit kan ook in de vorm van een vooruitkijkcamera zijn. Zo wordt er alles aan gedaan, om alle producten veilig af te leveren.